4. GIMNASTYKA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNA W PRZEDSZKOLU
Ekspresja plastyczna umożliwia dziecku wyrażanie przeżyć, których nie byłoby w stanie wyrazić słowami, stwarza warunki w stopniowym opanowaniu własnych myśli, wprowadzając jednocześnie w świat barw i kształtów. Na rozwój twórczości plastycznej dziecka wpływa otoczenie, dom, przedszkole, ale też stały kontakt z przyrodą. Są to różnorodne bodźce o charakterze poznawczym, gdy wypływa z wewnętrznej potrzeby, własnych spostrzeżeń, wyobrażeń i przeżyć emocjonalnych. Dziecko w swej twórczej ekspresji plastycznej spontanicznie dokonuje wyboru treści. Tematyka prac prowadzi od przeżyć w życiu codziennym, od rzeczywistości do świata fantazji. Wychowanie plastyczne kształtuje i rozwija wrażliwość na piękno kształtów i barw otaczającej rzeczywistości poznawalnej zmysłami (wzrok, dotyk) oraz kształci smak artystyczny przez poznanie dzieł sztuki plastycznej. Równocześnie wychowanie plastyczne pobudza i rozwija umiejętność swojego osobistego stosunku do rzeczywistości za pomocą linii i plamy, barwy i kształtu. Tym samym kształci aktywność myślową, pobudza wyobraźnię i wyzwala inicjatywę twórczą, kształtuje osobowość oraz wzbogaca przeżycia.
Proces rysowania, malowania, konstruowania jest skomplikowanym aktem, w którym dziecko łącząc różne elementy swego doświadczenia stwarza nową, sensowną całość. W procesie dobierania, użycia w określony sposób i przekształcania tych elementów powstaje nie tylko obrazek – dziecko ujawnia jak myśli, czuje i widzi. Plastyka jest dla dziecka twórczą, dynamiczną aktywnością. Tworząc plastycznie, dziecko wypowiada po swojemu własne przeżycia i odczucia. Ta działalność plastyczno-konstrukcyjna stwarza szerokie pole do własnej ekspresji oraz samorealizacji możliwości twórczych.
Wychowanie przez sztukę sprawia, że człowiek będzie umiał żyć w sposób spontaniczny i twórczy, umożliwia osiągnięcie harmonii życia zmysłowego, uczuciowego i intelektualnego. Ekspresja daje zespolenie różnych elementów osobistego doświadczenia.
Każde dziecko wypowiada w swej twórczości to, co samo przeżyło, własne doświadczenia i odczucia. Każde maluje inaczej, każde tworzy całość i zróżnicowanym charakterze i treści.
Propozycje technik plastycznych.
- Rysowanie na papierze ściernym.
Rysowanie suchymi pastelami, papier ścierny musi być bardzo drobny.
- Rysowanie dwoma pisakami.
Dwa pisaki złączyć ze sobą plastrem, rysuje się wtedy dwoma kolorami jednocześnie (powstaje „droga”, która raz się zwęża, a raz poszerza). Wewnątrz „drogi” można wrysowywać różne wzory.
- Malowanie kulką w pudełku.
Do pudełka wkładamy kartkę. Kulkę zanurzamy w farbie, wkładamy do pudełka, które przechylamy w różne strony. Kulka znaczy ślad na kartce. Jeśli zmienimy farbę, powstanie mozaika różnokolorowych linii.
- Ukryty rysunek.
Kartkę składamy na pół. W górnej części rysujemy świeczką obrazek, składamy kartkę i mocno dociskamy ręką obie połowy, aby rysunek odbił się na dole kartki (nie odciśnie się dokładnie i o to chodzi). Zamalowujemy dolną część kartki na niebiesko - wtedy osiągniemy efekt wody, w której odbija się obrazek z górnej części kartki (np. miasto).
- Kropla farby.
Kapnąć farbą na kartkę. Kartkę przechylać pod różnymi kątami, aby farba się toczyła, przecinała pod różnymi kątami. Powstałe różnej wielkości pola zamalowujemy kolorami.
- Malowanie tekturką.
Nałożyć grubo farbę na dole kartki. Kawałkiem tekturki przesuwamy farbę do góry – powstają smugi, pasy (np. las, zamek). Gdy przesuniemy tekturkę w poprzek, powstaną linie poziome.
- Kolorowe plamy.
Kartkę pokrywamy kolorowymi plamami farby (sporo wody, aby za szybko nie wyschły). Zgniatamy mocno kawałek foliowego worka i przykrywamy kartkę. Dociskamy ręką, czekamy, aż wyschnie. Po zdjęciu worka, na kartce powstaje piękny wzór.
- Odbijanie gazy.
Kawałek gazy zamoczyć w farbie z wodą. Położyć na kartce, posmarowanej rozwodnionym klejem biurowym. Jak wszystko wyschnie, na gazie przyklejamy dowolne elementy.
- Malowanie na gazie.
Wykonać jak wyżej, tylko jak wszystko wyschnie, na gazie obrazek malujemy farbami.
- Obrazek z plasteliny.
Z plasteliny uformować cienkie wałeczki, z nich wykonać np. kwiaty, słońce, wodę itp.
- Dziwne kapelusze.
Wyciąć z gazety kobiecą twarz, przykleić na kartkę. Powycinać ze starych gazet różne elementy, np. owoce i tylko z nich utworzyć na głowie kapelusz (kapelusz można utworzyć z powycinanych ust, butów, samochodów).
- Prasowany obrazek.
Położyć na kartce ścinki z kredek świecowych, przykryć drugą kartką. Wyprasować żelazkiem. Z powstałych, kolorowych plam można, poprzez dorysowanie dowolnych elementów, tworzyć obrazki.
- Folia i bibuła.
Folię aluminiową posmarować rozwodnionym klejem biurowym. Przyklejać nieregularne, kolorowe kawałki cienkiej bibułki (mają na siebie nachodzić). Jak klej wyschnie, można płaszczyznę popryskać brokatem w aerozolu.
- Maski z balonów.
Balon okleić bardzo dokładnie folią aluminiową (nawet 3 – 4 warstwy), następnie papierowa taśmą malarską. Jak wyschnie, przeciąć balon na pół. Otrzymujemy dwie maski, wycinamy usta, oczy. Zamalować.
wstecz