Miejskie Przedszkole nr 21 w Zielonej Górze

Dla rodzica - Edukacja


Artykuły pochodzą z gazetek grupowych przedszkola.

5. ROLA AKTYWNOŚCI TWÓRCZEJ

Ekspresja plastyczna umożliwia dziecku wyrażanie przeżyć, których nie byłoby w stanie wyrazić słowami, stwarza warunki w stopniowym opanowaniu własnych myśli, wprowadzając jednocześnie w świat barw i kształtów. Na rozwój twórczości plastycznej dziecka wpływa otoczenie, dom, przedszkole, ale też stały kontakt z przyrodą. Są to różnorodne bodźce o charakterze poznawczym, gdy wypływa z wewnętrznej potrzeby, własnych spostrzeżeń, wyobrażeń i przeżyć emocjonalnych. Dziecko w swej twórczej ekspresji plastycznej spontanicznie dokonuje wyboru treści. Tematyka prac prowadzi od przeżyć w życiu codziennym, od rzeczywistości do świata fantazji. Wychowanie plastyczne kształtuje i rozwija wrażliwość na piękno kształtów i barw otaczającej rzeczywistości poznawalnej zmysłami (wzrok, dotyk) oraz kształci smak artystyczny przez poznanie dzieł sztuki plastycznej. Równocześnie wychowanie plastyczne pobudza i rozwija umiejętność swojego osobistego stosunku do rzeczywistości za pomocą linii i plamy, barwy i kształtu. Tym samym kształci aktywność myślową, pobudza wyobraźnię i wyzwala inicjatywę twórczą, kształtuje osobowość oraz wzbogaca przeżycia.
czytaj więcej

4. GIMNASTYKA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNA W PRZEDSZKOLU

Nieustanne i szybkie tempo zmian zachodzących w środowisku człowieka odbija się na nim niekorzystnie. Człowiek nie nadąża za dynamizmem zmian cywilizacyjnych, czego wynikiem w zakresie narządu ruchu są wady postawy. W Polskim Słowniku Medycznym pod hasłem ,,postawa prawidłowa” czytamy, że jest to układ w pozycji pionowej poszczególnych odcinków ciała nie dotkniętych zmianami patologicznymi, który zapewnia optymalne zrównoważenie i stabilność ciała, wymaga minimalnego wysiłku mięśniowego, zapewnia dużą wydolność statyczno-dynamiczną oraz stwarza warunki do właściwego ułożenia i działania narządów wewnętrznych.
czytaj więcej

3. Konsekwencje jako skuteczny środek wychowawczy

Nina Olszewska, psycholog, psychoterapeuta

Dziecko ignoruje polecenia opiekuna. Dziecko postępuje na przekór. Pojawia się chęć ukarania go za jego niewłaściwe zachowanie, by nauczyło się postępować inaczej. Czy jednak kary to dobry kierunek? Dziecko powinno odczuć konsekwencje swojego złego zachowania, ale nie w postaci kary. W tym momencie u wielu pojawia się pytanie: czy kary i konsekwencje to nie to samo?
czytaj więcej

2. "Nauczyć czytać mądrze"

Nauka czytania powinna się dziecku kojarzyć z zabawą i przyjemnością, a nie z przymusem. Dlatego nigdy nie zmuszajmy dziecka do ćwiczeń, bo zamiast klimatu zabawy pojawią się niepotrzebne skojarzenia ze szkolą, rywalizacją i ocenianiem. Analiza, czyli co kot ma na początku i na końcu.

Analiza słuchowa, czyli zdolność wyodrębniania głosek w wyrazie, może być fajnie ćwiczona. Co ciężarówka (kot, tatuś, miotła, wąż, chmura, zjeżdżalnia, morze) ma na początku i na końcu? Dziecko może odpowiadać, jak chce. Morze na początku ma plażę, a na końcu głębiny. Ty mówisz- morze na początku ma "m", a na końcu "e". Potem zmiana. W ten sposób ćwiczysz wyobraźnię, poszerzasz słownictwo dziecka i bezboleśnie ćwiczysz analizę słuchową (niezbędną do opanowania czytania).
czytaj więcej

1. "Pozwól dziecku czytać gazetę"

Kiedy dziecko zaczyna rozpoznawać pierwsze literki, rodzice są nie mniej podekscytowani niż ich pociechy Natychmiast kupują ważne pomoce, ćwiczenia. Problem polega na tym, ze one nie zawsze są interesujące dla początkującego czytelnika. O wiele bardziej zainteresują twoja pociechę gazety, które codziennie czytasz. Znajdują się w niej wszystkie potrzebne litery w różnych kolorach i różnej kolorystyce. Daj więc dziecku do reki flamaster i poproś by zakreśliło literki A, B czy Z lub, jakie uda mu się znaleźć. Przy nauce liter zwróć uwagę, aby głoski wymawiało krótko Z a nie ZET, B a nie BY Prędzej niż ci się wydaje maluch będzie zakreślał cale wyrazy, lecz zaraz potem zapytaj, co jest napisane w zakreślonym wyrazie. Twoje dziecko będzie wówczas najlepiej przygotowane do samodzielnego czytania!


©2011-2013 Miejskie Przedszkole nr 21 w Zielonej Górze. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Liczba odwiedzin:    Liczniki na stonę